Gleder og utfordringer

I de prosjektene vi driver, ser vi at våre partnere i Mosambik stadig blir dyktigere og evner å drive arbeidet bedre og bedre. Hyggelig er det å se at de også klarer å skaffe seg inntekter ved egen innsats. De er ikke bare passive mottakere. Det som kanskje er det beste tegnet på at vi lykkes, er å treffe de «gamle» barna; de i slutten av tenårene.

Når «Nytt Håp» går i trykken, er jeg nettopp kommet hjem fra mitt årlige besøk i Mosambik. Etter hva jeg har registrert fra Afrika, har temperaturen i Norge vært heller kjølig. Jeg kan imidlertid betro dere at det er mer krevende å jobbe når normalen er mellom 30 og 40 grader – ja, faktisk i overkant av 40 noen dager. Kulden kan vi kle ute, men varmen er det ikke like lett å gjøre noe med.

På min reise har jeg vært innom alle barneprosjektene vi driver i landet. Så spørs det: Skal jeg fokusere på de mange vi ikke evner å hjelpe, eller skal jeg glede meg over de som virkelig har fått hjelp over tid, og i dag har fått et bedre liv? Vi må innse at vi ikke evner å nå alle. Skjønt med flere faddere ville vi kunne ha hjulpet noen av de som roper etter hjelp….

I de prosjektene vi driver, ser vi at våre partnere i Mosambik stadig blir dyktigere og evner å drive arbeidet bedre og bedre. Hyggelig er det å se at de også klarer å skaffe seg inntekter ved egen innsats. De er ikke bare passive mottakere. Det som kanskje er det beste tegnet på at vi lykkes, er å treffe de «gamle» barna; de i slutten av tenårene.

De fleste av disse er ferdig med skolegang og har fått seg et yrke der de tjener egne penger. Mange har fått jobb og stiftet familie. De er gamle nok til å reflektere over hva alternativet ville vært. De takker meg for hjelpen som er kommet fra Norge. Jeg forteller at hjelpen kommer fra fadderne som trofast gir penger til Nytt Håp. «Da må du takke dem,» sier de. Hermed er takken gitt til deg.

Vi ser også at vi ikke alltid lykkes. Det er trist å se at noen av guttene som i flere år har bodd på gatebarnsenteret, igjen havner på gata. Ressursene i reintegreringsfamilien ble for fattigslige, og unggutten valgte gata på nytt.

Dårlige på langtidsplanlegging og vedlikehold

Dersom jeg skal generalisere, er det en ting afrikanere er dårlige til: Langtidsplanlegging og vedlikehold. Hvorfor skal vi gjøre vedlikehold på et hus som fungerer? Eller ha service på en bil som fortsatt går? Dette er også noe vi jobber med, og de viser forbedringer, om det enn går sakte. Til deres unnskyldning står de alltid overfor utfordringen: Skal vi satse på kvalitet eller kvantitet? Den balansen er vanskelig når de ser nøden rundt seg. Vi kjører heller på slitte dekk for da kan vi hjelpe et barn til….

Flere historier
«Girls Club» er en viktig del av arbeidet med «jenteprosjektet». (NORAD-prosjekt Nytt Håp driver i samarbeid med pinsemisjon). Dette er klubber der ungdommene får opplæring i å ta seg av andre med større utfordringer. De blir også utfordret til selv å være forbilder for andre. «Bli en bedre utgave av seg selv,» som ei av jentene uttalte det. Jeg fikk være med på et seminar der lederne i klubbene var samlet.
Les mer
Under besøkene mine i Mosambik er det de fattigste blant de fattige jeg oppsøker. Det er dem våre medarbeidere i landet har funnet fram til, og mange får hjelp til å leve og gå på skole. Et kjennetegn avslører ofte levestandarden til dem vi besøker – husene. Noen ganger kunne jeg sagt: mangel på hus.
Les mer
Ingen har gått på skole. Få har vært i byen. Få har sett en hvit mann.
Les mer
Dagens rapport fra den humanitære veldedighetsorganisasjonen Redd Barna retter oppmerksomhet til det vi allerede visste om det voldelige opprøret som har herjet Cabo Delgado-provinsen i seks år nå.
Les mer
Serafim Alberto Gulamo, 16 år og er på gatebarnsenteret
Les mer
Helt siden jeg overtok som daglig leder, har deler av oktober/november betydd tid i Mosambik. Nå har en pandemi stoppet turer til Afrika. Noe ubrukt stoff til bladet Nytt Håp hadde jeg i arkivet, i tillegg har vi også brukt andre kommunikasjonsformer for å innhente informasjon
Les mer
Powered by Cornerstone