I stedet for blomster….

Jeg kommer nylig fra en begravelse der det sto i dødsannonsen: ”I stedet for blomster ønsker vi at du gir en gave til ”Nytt Håp””. Som daglig leder i Nytt Håp gleder jeg meg over at noen tenker på oss midt i sorgfulle dager de selv opplever.

På veg til nye oppdrag i Cuamba. Trafikkreglene er litt annerledes i Mosambik sammenlignet med Norge. Her må vi være takknemlig om vi får skyss på et lasteplan. I den intense varmen kan det oppleves bedre enn å sitte inne i en personbil der aircondition ikke virker. F.v. Yngvar Aarebrot, Harry Ottar Nilssen og Mats Romsdal.Det er ikke første gang vi er blitt begunstiget med gaver i forbindelse med en begravelse. Vi har til og med vært en av dem som arvet fra den som døde. Takk til dere som tenker på oss.

Men når jeg ser dødsannonsen eller sitter i begravelsen, tenker jeg også: ”Der mistet et fattig barn i Mosambik sin fadder….”  Dessverre er trenden den at mange bistandsorganisasjoner sliter med å erstatte de eldre som går bort. Det kan virke som at tidsånden som råder, gjør oss mer og mer selvsentrerte. I vår velstand glemmer vi at i Norge kan vi, stort sett alle, definere oss som rike.

Hver gang når jeg besøker Mosambik, tenker jeg: ”Hadde de bare vært her og sett, ville de alle ha blitt faddere!”  For meg er det en stor utfordring å formidle de sterke inntrykkene som slår mot meg i møte med de fattige, oftest foreldreløse, barna. Jeg evner ikke å gjenskape de bildene som når netthinnen min, de luktene som stinkende slår mot meg, de bønnene om hjelp som i gråt, når meg…

Derfor er min bønn til dere i dag:

  • Hjelp oss med å fylle opp med nye faddere etter de som blir borte!
  • Kanskje klarer du å øke ditt fadderbidrag? Mange lovet å gi 150 kroner i årene 1995 – 2000. Det var ganske mye penger den gang, men i dag har ikke de kronene samme verdi.

La oss løfte blikket og se litt utenfor de rammene vi vanligvis beveger oss innenfor. Det er så utrolig mange som lider og som ønsker at vi kan dele litt av vår materielle velstand. Ikke bare gjør det godt for dem som er mottakere, men det gjør også godt for oss som får være med å gi.

Hjelp oss å gi et barn i Mosambik omsorg, klær, mat og skolegang. Vi du bli en ny mamma – en ny far?

Flere historier
«Girls Club» er en viktig del av arbeidet med «jenteprosjektet». (NORAD-prosjekt Nytt Håp driver i samarbeid med pinsemisjon). Dette er klubber der ungdommene får opplæring i å ta seg av andre med større utfordringer. De blir også utfordret til selv å være forbilder for andre. «Bli en bedre utgave av seg selv,» som ei av jentene uttalte det. Jeg fikk være med på et seminar der lederne i klubbene var samlet.
Les mer
Under besøkene mine i Mosambik er det de fattigste blant de fattige jeg oppsøker. Det er dem våre medarbeidere i landet har funnet fram til, og mange får hjelp til å leve og gå på skole. Et kjennetegn avslører ofte levestandarden til dem vi besøker – husene. Noen ganger kunne jeg sagt: mangel på hus.
Les mer
Ingen har gått på skole. Få har vært i byen. Få har sett en hvit mann.
Les mer
Dagens rapport fra den humanitære veldedighetsorganisasjonen Redd Barna retter oppmerksomhet til det vi allerede visste om det voldelige opprøret som har herjet Cabo Delgado-provinsen i seks år nå.
Les mer
Serafim Alberto Gulamo, 16 år og er på gatebarnsenteret
Les mer
Helt siden jeg overtok som daglig leder, har deler av oktober/november betydd tid i Mosambik. Nå har en pandemi stoppet turer til Afrika. Noe ubrukt stoff til bladet Nytt Håp hadde jeg i arkivet, i tillegg har vi også brukt andre kommunikasjonsformer for å innhente informasjon
Les mer
Powered by Cornerstone